Biertje schreef:
Als Schuinder vindt dat er sprake is van een onbalans en BBB één zetel minder krijgt is het BBB die wel de zwaarste zetel vraagt met de meeste macht.
Ze zullen de vinger aan de pols willen houden bij het stikstofdossier denk ik en wat sociaals aan de PvdA geven.
Afwachten en ik ben blij dat we de verkiezingstijd achter de rug hebben:
Waar komt linkse BBB-afkeer vandaan?
https://archive.ph/2023.03.25-060851/ht ... 5.0-445.36 ’Zelfgenoegzame kaste’
Historicus Coos Huijsen (84) neemt deze reflex in linkse milieus al waar sinds de jaren 60. Sindsdien houdt de voormalige PvdA-politicus een ’zelfgenoegzame kaste’ van hogeropgeleiden, die op zoveel terreinen – politiek, bestuur, media, wetenschap, de kunsten – de dienst uitmaakt, een spiegel voor, onder meer in zijn boek Ode aan het klootjesvolk. „Al tijdens mijn periode in de PvdA, in de jaren 80, merkte ik dat een nieuwe generatie van jonge, arrogante hoogopgeleiden de partij had overgenomen”, zegt Huijsen. „Die stelden de ervaring van de ’gewone man’ onder curatele: mensen uit de volksbuurten moesten hun mond houden want wat zij vertelden, was onkies. Dat is op links in al die jaren niet veranderd.”
Onderstaande column van Martin Sommer in de Volkskrant gaat er ook over: Wie luchtig doet over de toekomst, zit achterstevoren op een ezel
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b4c8a411/ Nederland is van oudsher het land van de preventie, het tegenhouden van de ongewenste toekomst. Voorkomen is beter. Zo hebben we een Nationaal Preventie Akkoord. Uiteraard is er een streefdatum: in 2040 moet er een rook- en drankvrije generatie zijn, en eet iedereen een appel. Maar aan preventie zit een onaangenaam kantje, waarop Paul Frissen wijst in zijn nieuwe boek De integrale staat. Preventie neemt je je eigen oordeel af, de overheid neemt de regie graag over. En onder de oppervlakte van het voorkomen van ellende schemert het morele gelijk. Er is één opgave voor ons allemaal, en één uitkomst, namelijk de juiste.
Dat is een essentieel verschil met het oude zuilenbestel. Oud-VVD-fractieleider Klaas Dijkhoff schreef in een blog dat Nederland nog altijd een land van minderheden is. Als D66 straks wat minder dramt en BBB een beetje minder bokt, komen ze er samen wel uit. Maar zo werkt de risicosamenleving niet meer. Frissen legt uit hoe in het oude zuilenstelsel rooms en rood compromissen sloten met behoud van eigen opvattingen, waarden en belangen. Dat is niet langer zo. Het gaat niet meer om de acceptatie van verschillen maar om de juiste manier van leven. Jouw stikstof betekent dat mijn natuur op omvallen staat. Mijn modellen zijn beter dan jouw gezond verstand. We zagen er iets van in de korte dialoog tussen Caroline van der Plas en Frans Timmermans. Van der Plas wilde overleggen, Timmermans wilde het uitleggen.
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.