Julien Sorel schreef:
Ja, ik denk ook niet dat je er Rusland mee op de knieën krijgt. Rusland is een totalitaire dictatuur die niet een draagvlak onder de bevolking nodig heeft om een zinloze en desastreuze oorlog te voeren en bovendien heeft ze, als gezegd, diepe zakken. Daar ging dit topic ook niet over.
Waar ik op wees is dat de energieprijzen zakken, en dat doen ze ondanks de oorlog in Oekraïne en dat doen ze ondanks de opgeblazen pijpleidingen en ondanks de sancties. Dat impliceert dat, als de oorlog niet verder escaleert dan in de huidige mate van ontwrichting, de Europese economie gewoon kan doordraaien en wellicht nog met enige economische groei. De inflatie kan worden beteugeld en en passant wordt de economie in rap tempo verduurzaamd.
Weer dat wensdenken. De Europese economie wordt bedreigd door hogere energieprijzen, luchtfietserij over de transitie, én de onzekerheid die grote bedrijven zich niet kunnen veroorloven. Daarnaast is 'niet verder escaleren' een luxe die niet bestaat in een economische oorlog. Zolang we schade aanrichten en weigeren te onderhandelen, zal bij de wederpartij de drang alleen maar toenemen om verder te escaleren.
Julien Sorel schreef:
De Russische economie is van beperkte betekenis voor de Europese markt en we blijken,nu puntje bij paaltje komt, ook niet hopeloos afhankelijk van de Russische grondstoffen.
Ook hiervoor ontbreekt de informatie. We zagen hoe de export van semiconductors in een klap verloren is gegaan voor Europa. Hoeveel exportsectoren gaan er nog meer verloren, en hoeveel industrieën lopen er nog vast doordat een of ander grondstof niet meer beschikbaar blijkt te zijn buiten de invloedssfeer van Rusland en haar bondgenoten. Het is poker spelen met je eigen economie.
Julien Sorel schreef:
Het kon allemaal erger zou ik zeggen.
Koers van de dag.
Wel grappig hoe deze discussie loopt. Ik presenteer hier alleen maar feiten die niet kunnen worden ontkend en Baedeker pruttelt dat het morgen allemaal weer anders kan zijn.
Ik wijs op een snel neergaande koers trend in de gasprijs die al meer dan twee maanden gaande is en Baedeker pruttelt dat het slechts dagkoersen betreft.
Baedeker komt aan feiten en argumenten niet meer toe. Hij heeft ze niet en pruttelt en moppert slechts.
I rest my case.