Julien Sorel schreef:
baedeker schreef:
Niet jokkebrokken Juul. Als ik gas koop ben ik 3 keer zoveel kwijt als medio 2021. Een beurskoers zegt helemaal niks.
Verder teren we deze winter in op de gasvoorraad die we van de zomer met o.a. Nord Stream hebben opgevuld. En dat gaat ons de komende zomers niet meer lukken. Voorts is dit een dagkoers twee dagen na de invoering van het prijsplafond. Er zullen nog heel wat schommelingen zijn, en de uitkomst staat allerminst vast. Wel weten we dat Rusland diepe zakken heeft, en dat de industrie bij onzekerheid en hoge prijzen EU-ropa ontvlucht.
Laten we wel een beetje realistisch blijven.
Ja, de huidige gasprijzen bij je energiemaatschappij ijlen na op de hoge prijzen van een paar maand geleden maar die zal zich de komende maanden bij flexibele contracten uiteraard gaan voegen naar de wereldhandelsprijs. Dat geldt overigens ook voor de stroomprijzen die er aan zijn gekoppeld en de brandstofprijzen aan de pomp.
Ja, dus zoals gezegd 3 keer zo duur als medio 2021.
Deels naar de zakkenvullers bij energiebedrijven en overheid.
Deels naar de Amerikanen bij wie we bedelen om peperdure LNG.
En geen effect op de Russen want die hebben diepe zakken.
Hebben jullie iemand in dienst die steeds van die domme links liberale opzetjes verzint?
Julien Sorel schreef:
Als je het artikel had gelezen had je geweten dat de angst voor een probleem in de volgende winter snel wegebt. Door een combinatie van energiebesparing, omschakeling naar duurzaam en een razendsnelle opschaling van lng ziet het er niet meer naar uit dat we in de volgende winter een probleem krijgen. inadmissible
Putin heeft wel een probleem, want die zal zijn resterende gas toch in overeenstemming met de wereldhandelsprijs aan Azië moeten verkopen.
Zoals gezegd zullen er nog heel wat schommelingen zijn, en staat de uitkomst allerminst vast.
Realistisch blijven is niet jouw ding hè?
Ik presenteer slechts feiten, Baedeker. Jij klampt je vast aan wensdenken. Feit is dat de wereldgasprijs sterk is gedaald en dalende is. Feit is dat we zonder Russisch gas de komende winter ook door zullen komen met gasprijzen op het niveau van voor de oorlog en het opblazen van de gaspijpleidingen. Feit is dat de olieprijzen evenzeer dalende zijn.
Dat Rusland diepe zakken heeft is ook een feit maar ook deze zakken zullen als gevolg van deze feiten sneller leeg raken.
Overigens hoop ik dat de prijzen voor fossiele brandstoffen in de buurt van het huidige niveau blijven hangen. Er moet een prikkel overblijven voor verduurzaming.