PeterJKH schreef:
Raya schreef:
Willen Alexander is een Grootgraaier, met veel duistere dealtjes met Rutte. Hij noemt zich koning van de Nederlanders, maar houdt nooit rekening met hen. Als iedereen thuis moet blijven tijdens een ernstige pandemie, verdwijnt hij met zijn familie op vakantie naar Griekenland.
Als hij een vakantiewoning wil in Afrika, mogen de burgers die betalen, inclusief een groot hek om een groot stuk land om het te beveiligen.
Terwijl het grootste deel van het Nederlandse volk met angst en beven de energierekeningen tegemoet ziet, krijgt het koningshuis er 450.000 euro bij.
Voor het aan het volk geschonken domein, ontvangt hij miljoenen euro's per jaar voor onderhoud, zonder het voor het volk open te houden. En als daar klachten over komen, sluit hij een stukje minder af, en krijgt voor de rest meer geld voor het onderhoud, zodat hij er niets bij inschiet.
Het is een uitvreter. Waarvan de voorouders hierheen zijn gehaald door een paar idioten die vonden dat wij wel een koning konden gebruiken. Een referendum was geen sprake van.
Nederlanders zijn gelukkig iets nuchterder en steeds nuchterder aan het worden. Die uitvreter voegt niets toe, kost ons alleen maar ca. 350.000.000 euro per jaar, alle verborgen kosten 's lands begroting meegenomen. Ook voor het onderhoud van zijn bootje en dat van zijn moeder, de gouden en de glazen koets, etc.
Als ik had geweten dat ze boe zouden gaan roepen naar hem, had ik mogelijk die kant op gereisd om mee boe te roepen. Laat hem maar samen met Rutte oprotten.
Ieder zijn mening, maar toch een paar kanttekeningen:
Willem van Oranje heeft zijn eigen persoonlijke kapitaal ingezet om ons uit de 80-jarige oorlog te krijgen. Idem dito heeft Willem I zijn persoonlijke kapitaal ingezet om Nederland na de Napoleontische tijd weer economisch op de rit te krijgen.
Het opnieuw instellen van het huis van Oranje-Nassau als staatshoofd was in 1813 een wens van de bevolking.
Dat Willem-Alexander op vakantie ging naar Griekenland, was in een tijd dat er geen verbod op reizen was. Sterker nog, in dezelfde tijd vlogen tienduizenden andere Nederlanders met charters naar Zuidelijke vakantie-oorden. Waarom het dan van Willem-Alexander opeens een misdaad is en van die tienduizenden andere Nederlanders niet, is mij een raadsel.
Amalia heeft heel netjes afgezien van de jaarlijkse toelage, omdat zij zelf (en haar ouders) vonden dat ze geen recht had op dat geld als studente.
Ik denk dat we het slechter hadden kunnen treffen met ons staatshoofd. Zowel hij als zijn vrouw werken hard, en hebben daarbij onze welvaart en onze economie altijd in het vizier. Heel veel handelsbetrekkingen en internationale deals zijn mede dankzij hun inzet ontstaan en nog steeds intact.
Zijn het perfecte mensen? Nee. Niemand is perfect. Jij ook niet, ik ook niet. Dat hoort bij mens-zijn.
De 'edelen' kwamen aan hun vermogen door roven van de arme boeren die hoge belastingen dienden te betalen. Geen mens komt op een eerlijke manier aan zo'n vermogen.
Ik heb nergens gelezen dat er in 1813 een referendum is gehouden.
Het waren volgens mij een paar hoge heren, die bedachten dat een koning eenheid zou brengen, waardoor zij de boel bij elkaar konden houden om zo te kunnen profiteren van het volk in een groter land dan een enkele provincie. Maar dan uiteraard op kosten van de burgers.
Dat er geen verbod op reizen was, is betrekkelijk. Het werd wel met kracht ontraden! Hij had moeten beseffen dat het gewoon niet kon. Hij heeft hoe dan ook een voorbeeld functie als hij koning wil zijn.
Geen mens is perfect, en dat hoeft Willem Alexander ook niet te zijn, maar hij heeft tal van adviseurs op onze kosten. Net als Rutte trouwens, die toestemming moet geven. Van WA mag dus iets meer worden verwacht dan van meneer Cornelissen van drie huizen verder.
Dat Amalia afziet van haar toelage was in het kader van een charme-offensief in een tijd dat het koningshuis zwaar onder vuur lag. Het zal haar echter aan niets ontbreken, op kosten van de staat, ons dus.