Het is nu ma sep 25, 2023 12:51 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 536 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 23, 24, 25, 26, 27
Auteur Bericht
Bericht nummer:#521  BerichtGeplaatst: do aug 17, 2023 8:37 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:26 pm
Berichten: 8291
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
ezel schreef:
Biertje schreef:
En ik zou zeggen, kies je nou als natuurliefhebbener voor dingen die mensen heeft bedacht als natuur of wat de moedertje natuur zelf doet? Want daar zit wel verschil tussen.

De meeste mensen zijn helemaal geen natuurliefhebbers maar natuurrecreaten die op zondag, al dan niet met de hond, een wandeling in het bos of over de hei willen maken. Hoe dat bos of die hei tot stand is gekomen zal de meeste mensen volgens mij een zorg zijn. Het ruikt naar bos, je hoort het geluid van andere vogels dan die in de achtertuin zitten, en er zijn even geen autos.

Als je staat op ongerepte nattur, dan heeft Nederland de echte natuurliefhebbers minder te bieden dan een hoop andere landen en dat is al heel lang zo. Maar zoals gezegd, de meeste mensen zijn niet van die echte natuurliefhebbers, maar incidentele natuurrecreanten.
Dus een wij moeten ons laten dicteren wat een kleine minderheid wil: ongerept natuur die zijn gang moet kunnen gaan, wolven, diversiteit, het zand moet kunnen stuiven in de duinen zelfs als dat betekent dat er duizenden bomen gekapt moeten worden ondanks dat moedertje natuur dat zelf voor de aanleg verantwoordelijk is?
Ja, als Jantjes Beton zijn we dol op de natuur en de heide en willen we hossen door de bossen. En dan heb je vrijwilligers nodig van een organisatie die ontstond in 1953 na de watersnoodramp om te hooien.

Internationale vakantiewerkers helpen Staatsbosbeheer met hooien
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/157996 ... met-hooien

Nuttig werk
De studenten zijn hier via SIW internationale vrijwilligersprojecten. Deze organisatie ontstond in 1953 na de watersnoodramp, toen veel mensen uit het buitenland naar Nederland kwamen om te helpen bij de wederopbouw.
Boswachter Kees van Son begeleidt de studenten voor de zestiende keer. "Die hooilandjes kunnen we niet met grote machines maaien. Dat moeten we met de hand doen."



Die boswachter wordt al moe als hij denkt aan "dat moeten we met de hand doen."


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#522  BerichtGeplaatst: wo aug 23, 2023 9:02 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:26 pm
Berichten: 8291
Berichten: Intopic
En na de komst van Timmermans hebben we dit ook nog....de natuur fleurt er in één keer vanop:

Zeeuwse heide staat weer in bloei: 'Zo mooi heb ik het nog nooit gezien'
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/158 ... oit-gezien

"Zo mooi heb ik het nog nooit gezien", verzucht ze. De afgelopen zomers waren eigenlijk te droog voor de heide. "Een aantal struiken haalde het gewoon niet door de droogte, ze gingen dood, werden bruin, de boompjes zaten al in de herfstkleuren. Maar nu is het weer echt prachtig."



Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#523  BerichtGeplaatst: wo aug 23, 2023 9:16 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 15, 2013 3:37 pm
Berichten: 10507
Berichten: Intopic
Lies schreef:
En na de komst van Timmermans hebben we dit ook nog....de natuur fleurt er in één keer vanop:

Zeeuwse heide staat weer in bloei: 'Zo mooi heb ik het nog nooit gezien'
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/158 ... oit-gezien

"Zo mooi heb ik het nog nooit gezien", verzucht ze. De afgelopen zomers waren eigenlijk te droog voor de heide. "Een aantal struiken haalde het gewoon niet door de droogte, ze gingen dood, werden bruin, de boompjes zaten al in de herfstkleuren. Maar nu is het weer echt prachtig."



Marijke zit inmiddels 23 jaar in het vak. Jammer dat de heide zo droog is geworden de afgelopen decennia dat het nog maar sporadisch voorkomt dat het bloeit.

_________________
Wij staan tesaam voor het gericht voor goed of kwaad te kiezen,
een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen,
dan dooft het licht. - H.M. van Randwijk

Het is beter voorzichtig door rood te lopen dan roekeloos door groen - Anonymus


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#524  BerichtGeplaatst: wo aug 23, 2023 9:42 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 70400
Berichten: Intopic
En de heide is niet eens natuurlijk landschap in Nederland.

_________________
"En Adam sleug Eva met ne sükkerbiete veur de kont, holadié, holadió
Maar dat gef allemaal niks want wie hoalt van mekaar, holadié, ladió"


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#525  BerichtGeplaatst: wo aug 23, 2023 12:29 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:26 pm
Berichten: 8291
Berichten: Intopic
Lancelot schreef:
Lies schreef:
En na de komst van Timmermans hebben we dit ook nog....de natuur fleurt er in één keer vanop:

Zeeuwse heide staat weer in bloei: 'Zo mooi heb ik het nog nooit gezien'
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/158 ... oit-gezien

"Zo mooi heb ik het nog nooit gezien", verzucht ze. De afgelopen zomers waren eigenlijk te droog voor de heide. "Een aantal struiken haalde het gewoon niet door de droogte, ze gingen dood, werden bruin, de boompjes zaten al in de herfstkleuren. Maar nu is het weer echt prachtig."



Marijke zit inmiddels 23 jaar in het vak. Jammer dat de heide zo droog is geworden de afgelopen decennia dat het nog maar sporadisch voorkomt dat het bloeit.
En bramen houden weer niet van natte voeten. We moeten natuurlijk wel kijken naar de dwarsverbanden.

Er zijn wel 220 soorten bramen in Nederland. Dat zijn niet allemaal stikstofminnende woekeraars
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/08/16/er ... s-a4172059

De braam wordt vaak gezien als een agressieve plant die vooral gedijt dankzij de aanwezigheid van stikstof. Ecoloog Rense Haveman vindt dat jammer. „Bramen horen hier thuis.”



Heb je ze ook gezien? Overal bramen. Het succes van de stekelige struik is meer dan signaal voor stikstoftoename
https://dvhn.nl/groningen/Het-is-een-go ... 94960.html

Rehabilitatie
Het wordt tijd voor eerherstel, vindt Bijlsma. ,,De braam heeft altijd al een slechte naam gehad. Wij kwamen in onze studie publicaties uit de achttiende eeuw tegen waarin bosbeheerders meldden dat ze afzagen van een herbebossingsplan omdat daar geen beginnen aan zou zijn door het woekerend braamstruweel. Maar over de enorme waarde voor de natuur, lees je zelden. Toen niet, en nu niet. Dat is onze belangrijkste boodschap: wij pleiten voor rehabilitatie van de braam.’’

De struik mag ogenschijnlijk floreren op stikstofrijke grond, maar dat betekent niet dat ze zelf bijdraagt aan de verzuring, zegt de Wageningse braamdeskundige. Sterker: op dat hele vermeende verband met stikstof valt nog wel wat af te dingen. ,,Dat verband is er niet tot nauwelijks’’, zegt Bijlsma. ,,Op die ruim tweehonderd ondersoorten zijn er maar twee waarvan we weten dat ze positief reageren op hoge stikstofwaarden, vooral. Of dat nou per se zo’n probleem is, betwijfel ik.’’

Focussen op braam en brandnetel leidt ook af van de échte stikstofproblematiek en maatregelen die wel kunnen helpen om de verzuring en de schadelijke natuureffecten te remmen. Het is slechts symptoombestrijding, vindt Bijlsma. ,,Natuurbeheerders hebben de impuls meteen in te grijpen, maar wij zijn tegen het verwijderen van braamstruweel. Daarmee doe je de natuur meer kwaad dan goed.’’

Verdroging
Waar die onmiskenbare opmars dan wel vandaan komt als het niet met stikstof te maken heeft? ,,Die ‘verbraming’ is in de allereerste plaats het gevolg van de verdroging van de bodem’’, stelt Bijlsma. ,,Overal waar de braam nu oprukt, of het nu Drenthe, Twente of de Achterhoek is, lag oorspronkelijk vooral venige grond of beekdalen. Dat is door ruilverkaveling en verlaging van de grondwaterstand steeds verder verdroogd.’’

En als het gaat om die relatie met stikstof is de situatie juist omgekeerd aan de algemene opvatting, zegt de onderzoeker. ,,Waar veel bramen groeien, is de bodem veel mínder stikstofrijk. Terwijl je bramen juist minder tegenkomt op de lichte zandgronden waar de stikstofconcentraties veel hoger zijn doordat het daar gemakkelijker naar de bodem uitspoelt.’’

Dat zien Bijlsma en zijn collega’s bijvoorbeeld op de Veluwe en in Drenthe onder meer op het Dwingelderveld. ,,Op de heide is het nu doodstil. Je hoort er geen insect of vogel meer. De eikenbladeren en struikhei waar de rupsen van leven, zitten zo vol stikstof dat ze nauwelijks nog andere essentiële voedingsstoffen meer bevatten. We genieten nu van die prachtige paarse hei, maar eigenlijk is vanuit de biodiversiteit een woestijn geworden. Dáár ligt het échte stikstofprobleem.’’



Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#526  BerichtGeplaatst: ma aug 28, 2023 8:21 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 13192
Berichten: Intopic
Lies schreef:
En na de komst van Timmermans hebben we dit ook nog....de natuur fleurt er in één keer vanop:

Zeeuwse heide staat weer in bloei: 'Zo mooi heb ik het nog nooit gezien'
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/158 ... oit-gezien

"Zo mooi heb ik het nog nooit gezien", verzucht ze. De afgelopen zomers waren eigenlijk te droog voor de heide. "Een aantal struiken haalde het gewoon niet door de droogte, ze gingen dood, werden bruin, de boompjes zaten al in de herfstkleuren. Maar nu is het weer echt prachtig."


Timmermans zal met goeie plannen komen , want de plannen van de provincies zijn veel te duur.
Provincies besturen kost al veel geld en hun beleid is veel duurder dan van een landelijke overheid.

DEN HAAG - Provincies dienen hun stikstof- en natuurplannen die ze hebben ingeleverd bij demissionair VVD-minister Christianne van der Wal (Natuur) flink af te zwakken omdat er simpelweg te weinig geld beschikbaar is. Die boodschap zal Van der Wal komende maand overbrengen aan de twaalf nieuwe provinciebesturen, zo vertelt zij aan De Telegraaf.

Alle provincies hebben op verzoek van het kabinet een plan gemaakt om stikstof te reduceren en natuur te verbeteren. In totaal claimen zij zo’n 58 miljard euro. Van der Wal laat weten dat dat onrealistisch is: in totaal komt er 24,3 miljard in het totale stikstoffonds terecht, als dat fonds al van de grond komt. „Dat bedrag wordt eerder naar beneden dan naar boven bijgesteld vanwege de financiële situatie van ons land”, waarschuwt Van der Wal. Over de hoogte en de haalbaarheid van het stikstoffonds en het klimaatfonds (nog eens 35 miljard) wordt sinds de val van het kabinet Rutte IV door Haagse politici gespeculeerd.


https://www.telegraaf.nl/nieuws/1221400 ... -miljarden


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#527  BerichtGeplaatst: ma aug 28, 2023 9:03 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 35278
Berichten: Intopic
Hume schreef:
Lies schreef:
En na de komst van Timmermans hebben we dit ook nog....de natuur fleurt er in één keer vanop:

Zeeuwse heide staat weer in bloei: 'Zo mooi heb ik het nog nooit gezien'
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/158 ... oit-gezien

"Zo mooi heb ik het nog nooit gezien", verzucht ze. De afgelopen zomers waren eigenlijk te droog voor de heide. "Een aantal struiken haalde het gewoon niet door de droogte, ze gingen dood, werden bruin, de boompjes zaten al in de herfstkleuren. Maar nu is het weer echt prachtig."


Timmermans zal met goeie plannen komen , want de plannen van de provincies zijn veel te duur.
Provincies besturen kost al veel geld en hun beleid is veel duurder dan van een landelijke overheid.

DEN HAAG - Provincies dienen hun stikstof- en natuurplannen die ze hebben ingeleverd bij demissionair VVD-minister Christianne van der Wal (Natuur) flink af te zwakken omdat er simpelweg te weinig geld beschikbaar is. Die boodschap zal Van der Wal komende maand overbrengen aan de twaalf nieuwe provinciebesturen, zo vertelt zij aan De Telegraaf.

Alle provincies hebben op verzoek van het kabinet een plan gemaakt om stikstof te reduceren en natuur te verbeteren. In totaal claimen zij zo’n 58 miljard euro. Van der Wal laat weten dat dat onrealistisch is: in totaal komt er 24,3 miljard in het totale stikstoffonds terecht, als dat fonds al van de grond komt. „Dat bedrag wordt eerder naar beneden dan naar boven bijgesteld vanwege de financiële situatie van ons land”, waarschuwt Van der Wal. Over de hoogte en de haalbaarheid van het stikstoffonds en het klimaatfonds (nog eens 35 miljard) wordt sinds de val van het kabinet Rutte IV door Haagse politici gespeculeerd.


https://www.telegraaf.nl/nieuws/1221400 ... -miljarden
Timmermans zal met realistische ideeën moet komen maar is hij daar de man wel voor? :noo:
Die Van der Wal, ik hoop niet dat ze terugkomt. Eerst de provincies massaal werk bezorgen, dan zelf hoogstpersoonlijk als mininster uitkoopregelingen vertragen en boeren misleiden met stikfstofkaartjes, en nu ineens deugt het niet waar provincies mee komen want geen geld, maar wel voor klimaat terwijl dat geen meter helpt. Nee, zoveeld hoeft het van mij ook niet kosten maar Van der Walle is nog steeds niet duidelijk :WAT KAN NOU WEL?

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#528  BerichtGeplaatst: vr sep 01, 2023 9:27 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:26 pm
Berichten: 8291
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Hume schreef:
Lies schreef:
En na de komst van Timmermans hebben we dit ook nog....de natuur fleurt er in één keer vanop:

Zeeuwse heide staat weer in bloei: 'Zo mooi heb ik het nog nooit gezien'
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/158 ... oit-gezien

"Zo mooi heb ik het nog nooit gezien", verzucht ze. De afgelopen zomers waren eigenlijk te droog voor de heide. "Een aantal struiken haalde het gewoon niet door de droogte, ze gingen dood, werden bruin, de boompjes zaten al in de herfstkleuren. Maar nu is het weer echt prachtig."


Timmermans zal met goeie plannen komen , want de plannen van de provincies zijn veel te duur.
Provincies besturen kost al veel geld en hun beleid is veel duurder dan van een landelijke overheid.

DEN HAAG - Provincies dienen hun stikstof- en natuurplannen die ze hebben ingeleverd bij demissionair VVD-minister Christianne van der Wal (Natuur) flink af te zwakken omdat er simpelweg te weinig geld beschikbaar is. Die boodschap zal Van der Wal komende maand overbrengen aan de twaalf nieuwe provinciebesturen, zo vertelt zij aan De Telegraaf.

Alle provincies hebben op verzoek van het kabinet een plan gemaakt om stikstof te reduceren en natuur te verbeteren. In totaal claimen zij zo’n 58 miljard euro. Van der Wal laat weten dat dat onrealistisch is: in totaal komt er 24,3 miljard in het totale stikstoffonds terecht, als dat fonds al van de grond komt. „Dat bedrag wordt eerder naar beneden dan naar boven bijgesteld vanwege de financiële situatie van ons land”, waarschuwt Van der Wal. Over de hoogte en de haalbaarheid van het stikstoffonds en het klimaatfonds (nog eens 35 miljard) wordt sinds de val van het kabinet Rutte IV door Haagse politici gespeculeerd.


https://www.telegraaf.nl/nieuws/1221400 ... -miljarden
Timmermans zal met realistische ideeën moet komen maar is hij daar de man wel voor? :noo:
Die Van der Wal, ik hoop niet dat ze terugkomt. Eerst de provincies massaal werk bezorgen, dan zelf hoogstpersoonlijk als mininster uitkoopregelingen vertragen en boeren misleiden met stikfstofkaartjes, en nu ineens deugt het niet waar provincies mee komen want geen geld, maar wel voor klimaat terwijl dat geen meter helpt. Nee, zoveeld hoeft het van mij ook niet kosten maar Van der Walle is nog steeds niet duidelijk :WAT KAN NOU WEL?
Niet veel.

En Van der Wal komt terug zei ze Ín Tour de Tijs (https://www.nporadio1.nl/fragmenten/dit ... an-der-wal)

Alleen ontbreekt het haar aan visie, aanpak, instrumenten en uitvoering als de lat steeds hoger wordt gelegd. Nu moet er ook nog een streep door haar geliefde Lelystad Airport. (Lelystad Airport wil open met alternatief voor omstreden vliegroute - https://nos.nl/artikel/2488430-lelystad ... vliegroute)


Twee belangrijke tegenvallers maken het nóg lastiger om de stikstofdoelen te halen
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-econo ... ~b59d0da3/

Nieuwe inzichten over natuur en geactualiseerde modellen maken de stikstofcrisis nog wat dieper. Daaruit blijkt dat in 2030 in slechts 30 procent van de natuur de stikstofnorm wordt gehaald; volgens eerdere berekeningen was dat 43 procent.

De Nederlandse natuur is nóg wat gevoeliger voor stikstof dan we tot nu toe dachten. En op die natuur slaat bovendien nog net wat meer stikstof neer dan we tot nu berekenden. Dat is, kort samengevat, de boodschap die stikstofminster Christianne van der Wal (VVD) donderdagmiddag aan de Tweede Kamer stuurde.

Daardoor wordt het dus ook lastiger om de stikstofdoelen voor 2025 en 2030 te halen. ‘Dit is zorgwekkend nieuws voor de natuur, de opgave om de natuur te herstellen en voor alle activiteiten die een nieuwe vergunning nodig hebben’, schrijft de minister. (...)



Zo gaat dat als je je als drenkeling moet gedragen:

PBL-rapport legt bom onder stikstofbeleid
https://www.vork.org/artikel/698909-pbl ... leid/?s=09

KDW is voor de overheid wat een reddingsboei is voor een drenkeling



Het recentelijke verschenen PBL -rapport Naar een uitweg uit de Stikstofcrisis plaatst een regelrechte bom onder het huidige stikstofbeleid. De onderzoekers hebben het niet zo duidelijk en helder beschreven in hun rapport, omdat onderzoekers altijd a-politiek moeten zijn, maar tussen de regels van het rapport wordt heel duidelijk dat de huidige wetgeving en vasthouden aan strikte KDW-normen onrealistisch en onhaalbaar is.
Wat Nederland ook doet, het behalen van de KDW-normen is onmogelijk. Dit is een hele andere boodschap dan menig krant of journaal uit het rapport heeft geëxtraheerd. De algemene berichtgeving was dat er geen plaats meer is voor de landbouw in Nederland. Dat schrijft het rapport niet. Het meldt dat er geen plaats is voor de landbouw als Nederland vasthoudt aan strikte naleving van de KDW-normen. En daarvan zegt PBL weer dat de KDW een te smalle basis is om de natuurkwaliteit te beoordelen. Dit zou de focus van het boerenprotest moeten zijn: Het huidige stikstofbeleid.

Veel journalisten hebben overduidelijk het rapport nauwelijks of niet gelezen of ze konden niet goed genoeg interpreteren wat ze lazen. De conclusie dat er een bom onder het stikstofbeleid ligt, is off the record niet door PBL weerlegd. Het is allemaal redelijk simpel: Zelfs met de volledige sanering van elke vorm van landbouw zullen de KDW-normen (Kritische Depositie Waarden) in veel Natura 2000 gebieden niet gehaald worden. De buitenlandse depositie is veelal te hoog en zal derhalve fors moeten verminderen. Dat gaat niet gebeuren en straks zal verkeer, scheepvaart, recreatie, bouwen en industrie het moeten ontgelden. In sommige gebieden zullen wegen afgesloten worden, mag geen hond meer in de buurt van Natura 2000 gebieden lopen en kunnen bedrijven met een ammoniakuitstoot ook hun biezen pakken.

Wie gaat het ex-landbouwlandschap beheren, hoe moet dat vorm krijgen en wie betaalt hiervoor?

Dit is wat het PBL-rapport in feite (niet letterlijk) zegt. En twee jaar geleden hebben de onderzoekers ook al aangegeven dat een beleid gebaseerd op strikte naleving KDW-normen uiterst onrealistisch is. Er is te weinig naar de waarschuwing geluisterd en als resultaat is er een wetgeving opgesteld die niet uitvoerbaar is, juridisch wankelt en bovendien geen garantie geeft dat de natuurkwaliteit in Natura 2000 gebieden verbetert. En al helemaal geen antwoord geeft op de consequenties van strikte naleving van de KDW-normen: Wie gaat het ex-landbouwlandschap beheren, hoe moet dat vorm krijgen en wie betaalt hiervoor? En hoe zit het straks met de Nederlandse voedselvoorziening; worden we afhankelijk van louter import en overgeleverd aan de willekeur van buitenlandse politiek, omdat voedsel ineens een politiek drukmiddel kan worden?

De RvS zegt dat de KDW een indicator is. Geen maat voor de verslechtering van de natuurkwaliteit

Laat ik even uitleggen wat er precies in het rapport staat en wat PBL eigenlijk adviseert. Tijdens de uitspraak heeft de Raad van State in 2019 niet gezegd dat Nederland de KDW-normen moet naleven, maar zich moet richten op behoud of verbetering van de natuurkwaliteit van de Natura 2000 gebieden en dat er veel meer factoren zijn dan stikstof. Dat stelt de Vogelrichtlijn en Habitatrichtlijn ook, want hierin staat niets over stikstof. De RvS zegt volgens PBL ook dat de KDW een indicator is; een risicowaarde. Geen maat voor de verslechtering van de natuurkwaliteit, tenzij de stikstofdepositie zo veel hoger is dan de KDW. Dan kan dit een aanwijzing zijn dat de natuurkwaliteit ernstig onder druk staat. In feite staat dit precies zo in het PBL-rapport. De KDW is te smal om als basis te dienen voor de beoordeling van natuurkwaliteit. De onderzoekers van het planbureau pleiten dan ook om andere factoren mee te nemen als grondwaterstand, beheer, verkeer, recreatie, temperatuur, weersomstandigheden, aanwezige flora en fauna.

KDW is voor de overheid wat een reddingsboei is voor een drenkeling

Maar nu is er een groot probleem: Om die andere factoren mee te nemen, moeten er wel keiharde gegevens zijn over deze factoren Die zijn eenvoudigweg niet beschikbaar. KDW is op dit moment het enige (wetenschappelijk onderbouwde) instrument dat een indicatie kan geven over de natuurkwaliteit en dit is te weinig voor een echte beoordeling. Zo zijn er geen kaarten van alle gebieden waar de natuurkwaliteit verslechtert, stabiel blijft of verbetert. En als dit al bekend is, is het veelal onbekend waarom het verslechtert of verbetert. Er zijn verder ook nauwelijks gegevens omtrent trends in natuurkwaliteit en kennis van oorzaak-vervolgrelaties; zeg maar oorzaak (stikstof) en vervolg (natuurkwaliteit). In feite betekent dit dat er veel te weinig informatie is om een beoordeling te maken. KDW is voor overheid door het gebrek aan gegevens wat een reddingsboei is voor een drenkeling; zonder die boei verzuipt men zonder ooit land in zicht te hebben gehad.

Dan hebben we bijvoorbeeld de KDW zelf ook nog niet eens nauwkeurig bekeken en hoe betrouwbaar de normen zijn. Wetenschapper Jaap Hanekamp kan hier letterlijk een boek over schrijven en komt binnenkort ook met een kritisch rapport over KDW. Commissie Hordijk gaf in haar advies ook al aan dat op macroniveau Aerius weliswaar voldoet, maar op microniveau onvoldoende nauwkeurig is voor bijvoorbeeld vergunningverlening. De commissie pleit daarom voor meer modellen en metingen. Dat advies lijkt nu ook in de bureaulade te zijn verdwenen.

PBL stelt ook dat de huidige wet geen houvast biedt voor vergunningverlening; er is te veel onduidelijk en voor meerdere uitleggen vatbaar. Juridisch wordt bovendien bij vergunning niet het generieke nationale stikstofplan gepakt, maar het regionale effect op Natura 2000. Met andere woorden, een veehouder kan zich aan de wet houden en toch geen vergunning krijgen of wellicht ook ontnomen worden. Zelfs vrijstelling van vergunningverlening voor de bouw is juridisch nog onzeker. De veehouder moet zich dus wel twee keer bedenken of hij of zij wil investeren in stikstofreductie met zoveel juridische onhoudbaarheid.

Er wordt nauwelijks gebruik gemaakt van de mogelijkheid om de natuurkwaliteit te verbeteren

De onderzoekers van het PBL adviseren daarom dat elk Natura 2000 gebied heel specifiek wordt onderzocht en er gebruikt wordt gemaakt van meerdere factoren om de natuurkwaliteit te beoordelen en te verbeteren. Daarbij moet ook gekeken worden naar herstelmaatregelen en natuurbeheer. Helaas schort het ook hier aan. Er wordt te weinig gebruik gemaakt van de mogelijkheid om de natuurkwaliteit te verbeteren door herstelmaatregelen en vervolgens wordt nauwelijks gekeken of die herstelmaatregelen goed zijn uitgevoerd en effect hebben gehad.

Provincies hebben volgens PBL in 10 procent van hun natuurgebied herstelmaatregelen genomen en dat was het laaghangende fruit voor maatregelen in natte natuur. 10 procent ofwel 45.000 hectare? Dat betekent dat er nog 90 procent aan potentiele oplossingen klaar ligt om de natuurkwaliteit te verbeteren. Dan rijst de vraag ook: Hoe zit het dan met beheersmaatregelen? Hoe controleer je of die effectief en efficiënt zijn uitgevoerd of dat er überhaupt de juist beheersmaatregelen getroffen zijn? Ook hier zijn weinig gegevens over. Kosteneffectieve stikstofaanpak staat of valt volgens PBL met goede gegevens over de achteruitgang van de natuurkwaliteit. Dus er moet eerst een goede inventarisatie van gegevens komen.

Als de stikstofdepositie met 35 procent vermindert, verbetert in 90 procent van de Natura 2000 de natuurkwaliteit

Nederland wil de landbouw handhaven. 95 procent geeft dit aan in een NPO1 radio poll. Dus met die boodschap moet de overheid eigenlijk aan de slag. Als de landbouw moet blijven, zal het stikstofbeleid op de schop moeten. Radicaal. Dat is ook de belangrijkste boodschap voor de protesterende boeren in Den Haag en andere steden. Maar dit betekent niet dat de landbouw nu achterover kan leunen. Het is namelijk wel duidelijk dat er in sommige Natura 2000 gebieden te veel stikstofdepositie is. Zo veel stikstof dat het ook zonder onderzoek en met de schaarse gegevens logisch is dat de natuurkwaliteit onder druk staat. Er blijft dus werk aan de winkel, maar dat zal iedere boer begrijpen.

In tegenstelling tot de Rijksoverheid adviseert het PBL een pragmatische aanpak die vooral gebiedsgericht is. Kijk wat elk natuurgebied nodig heeft en welke maatregelen genomen moeten worden aangaande stikstof. In die pragmatische aanpak stellen de onderzoekers ook dat als de stikstofdepositie met 35 procent vermindert in 90 procent van de Natura 2000 de natuurkwaliteit verbetert (PBL-rapport Tussenrapportage Natuurverkenning 2050). Hier zit wel een aantal voorwaarden aan vast. Voor de intensieve veehouderij is reductie van de stikstofdepositie haalbaar door technische oplossingen en hergebruik van grondstoffen uit de voedingsindustrie. De intensieve veehouderij kan zelfs zero-emissie worden als er meer energie-opwekking plaatsvindt.

Voor de melkveehouderij en akkerbouw ligt het iets anders. Voor een verlaging van de stikstofdepositie van 35 procent is namelijk 50 tot 60 procent reductie nodig in de uitstoot. Dat kan gedeeltelijk door technische oplossingen, maar een melkstal is een open stal en de staloplossingen zijn daardoor beperkt of duur. Dan zijn er mogelijkheden via het voerspoor, mestopslag, mestscheiden en manieren om bij het aanwenden van mest de stikstokuitstoot te reduceren. Daarnaast voorzien de onderzoekers ook dat voor herstelmaatregelen de grondwaterstand in sommige gebieden omhoog moet. Dat het natuurareaal vergroot moet worden om versnippering tegen te gaan en dat en dit is voor de natuurbeheerders er altijd voldoende beheer is. Een natuurgebied in Nederland moet je namelijk beheren anders wordt het altijd bos.

Wat Nederland te doen staat, is een forse PAS op de plaats te maken en opnieuw te beginnen

Wie dus het PBL-rapport goed leest, komt tot een andere conclusie dan wat er in de meeste media staat. De Nederlandse landbouw hoeft helemaal niet te verdwijnen. Dat is absurd en zeer onverstandig. Het beleid moet anders. Pragmatischer en gestoeld op (wetenschappelijke of empirische) gegevens met als onderdeel en niet uitgangspunt, de KDW. Wat Nederland, en vooral de politiek, te doen staat, is dus een forse PAS op de plaats te maken en opnieuw te beginnen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#529  BerichtGeplaatst: vr sep 01, 2023 9:32 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 70400
Berichten: Intopic
Het is volslagen idioot te denken dat je op een overbevolkte postzegel, pixels als natuurgebied kunt vrijwaren van teveel stikstof!

Ik voel steeds meer voor een referendum na een brede maatschappelijke discussie.
Wat willen we nu eigenlijk met Nederland. Ongerepte natuur of een leefgebied voor mensen?

_________________
"En Adam sleug Eva met ne sükkerbiete veur de kont, holadié, holadió
Maar dat gef allemaal niks want wie hoalt van mekaar, holadié, ladió"


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#530  BerichtGeplaatst: vr sep 01, 2023 10:21 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 35278
Berichten: Intopic
Lies schreef:
Biertje schreef:
Hume schreef:
Timmermans zal met goeie plannen komen , want de plannen van de provincies zijn veel te duur.
Provincies besturen kost al veel geld en hun beleid is veel duurder dan van een landelijke overheid.

DEN HAAG - Provincies dienen hun stikstof- en natuurplannen die ze hebben ingeleverd bij demissionair VVD-minister Christianne van der Wal (Natuur) flink af te zwakken omdat er simpelweg te weinig geld beschikbaar is. Die boodschap zal Van der Wal komende maand overbrengen aan de twaalf nieuwe provinciebesturen, zo vertelt zij aan De Telegraaf.

Alle provincies hebben op verzoek van het kabinet een plan gemaakt om stikstof te reduceren en natuur te verbeteren. In totaal claimen zij zo’n 58 miljard euro. Van der Wal laat weten dat dat onrealistisch is: in totaal komt er 24,3 miljard in het totale stikstoffonds terecht, als dat fonds al van de grond komt. „Dat bedrag wordt eerder naar beneden dan naar boven bijgesteld vanwege de financiële situatie van ons land”, waarschuwt Van der Wal. Over de hoogte en de haalbaarheid van het stikstoffonds en het klimaatfonds (nog eens 35 miljard) wordt sinds de val van het kabinet Rutte IV door Haagse politici gespeculeerd.


https://www.telegraaf.nl/nieuws/1221400 ... -miljarden
Timmermans zal met realistische ideeën moet komen maar is hij daar de man wel voor? :noo:
Die Van der Wal, ik hoop niet dat ze terugkomt. Eerst de provincies massaal werk bezorgen, dan zelf hoogstpersoonlijk als mininster uitkoopregelingen vertragen en boeren misleiden met stikfstofkaartjes, en nu ineens deugt het niet waar provincies mee komen want geen geld, maar wel voor klimaat terwijl dat geen meter helpt. Nee, zoveeld hoeft het van mij ook niet kosten maar Van der Walle is nog steeds niet duidelijk :WAT KAN NOU WEL?
Niet veel.

En Van der Wal komt terug zei ze Ín Tour de Tijs (https://www.nporadio1.nl/fragmenten/dit ... an-der-wal)

Alleen ontbreekt het haar aan visie, aanpak, instrumenten en uitvoering als de lat steeds hoger wordt gelegd. Nu moet er ook nog een streep door haar geliefde Lelystad Airport. (Lelystad Airport wil open met alternatief voor omstreden vliegroute - https://nos.nl/artikel/2488430-lelystad ... vliegroute)


Twee belangrijke tegenvallers maken het nóg lastiger om de stikstofdoelen te halen
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-econo ... ~b59d0da3/

Nieuwe inzichten over natuur en geactualiseerde modellen maken de stikstofcrisis nog wat dieper. Daaruit blijkt dat in 2030 in slechts 30 procent van de natuur de stikstofnorm wordt gehaald; volgens eerdere berekeningen was dat 43 procent.

De Nederlandse natuur is nóg wat gevoeliger voor stikstof dan we tot nu toe dachten. En op die natuur slaat bovendien nog net wat meer stikstof neer dan we tot nu berekenden. Dat is, kort samengevat, de boodschap die stikstofminster Christianne van der Wal (VVD) donderdagmiddag aan de Tweede Kamer stuurde.

Daardoor wordt het dus ook lastiger om de stikstofdoelen voor 2025 en 2030 te halen. ‘Dit is zorgwekkend nieuws voor de natuur, de opgave om de natuur te herstellen en voor alle activiteiten die een nieuwe vergunning nodig hebben’, schrijft de minister. (...)



Zo gaat dat als je je als drenkeling moet gedragen:

PBL-rapport legt bom onder stikstofbeleid
https://www.vork.org/artikel/698909-pbl ... leid/?s=09

KDW is voor de overheid wat een reddingsboei is voor een drenkeling



Het recentelijke verschenen PBL -rapport Naar een uitweg uit de Stikstofcrisis plaatst een regelrechte bom onder het huidige stikstofbeleid. De onderzoekers hebben het niet zo duidelijk en helder beschreven in hun rapport, omdat onderzoekers altijd a-politiek moeten zijn, maar tussen de regels van het rapport wordt heel duidelijk dat de huidige wetgeving en vasthouden aan strikte KDW-normen onrealistisch en onhaalbaar is.
Wat Nederland ook doet, het behalen van de KDW-normen is onmogelijk. Dit is een hele andere boodschap dan menig krant of journaal uit het rapport heeft geëxtraheerd. De algemene berichtgeving was dat er geen plaats meer is voor de landbouw in Nederland. Dat schrijft het rapport niet. Het meldt dat er geen plaats is voor de landbouw als Nederland vasthoudt aan strikte naleving van de KDW-normen. En daarvan zegt PBL weer dat de KDW een te smalle basis is om de natuurkwaliteit te beoordelen. Dit zou de focus van het boerenprotest moeten zijn: Het huidige stikstofbeleid.

Veel journalisten hebben overduidelijk het rapport nauwelijks of niet gelezen of ze konden niet goed genoeg interpreteren wat ze lazen. De conclusie dat er een bom onder het stikstofbeleid ligt, is off the record niet door PBL weerlegd. Het is allemaal redelijk simpel: Zelfs met de volledige sanering van elke vorm van landbouw zullen de KDW-normen (Kritische Depositie Waarden) in veel Natura 2000 gebieden niet gehaald worden. De buitenlandse depositie is veelal te hoog en zal derhalve fors moeten verminderen. Dat gaat niet gebeuren en straks zal verkeer, scheepvaart, recreatie, bouwen en industrie het moeten ontgelden. In sommige gebieden zullen wegen afgesloten worden, mag geen hond meer in de buurt van Natura 2000 gebieden lopen en kunnen bedrijven met een ammoniakuitstoot ook hun biezen pakken.

Wie gaat het ex-landbouwlandschap beheren, hoe moet dat vorm krijgen en wie betaalt hiervoor?

Dit is wat het PBL-rapport in feite (niet letterlijk) zegt. En twee jaar geleden hebben de onderzoekers ook al aangegeven dat een beleid gebaseerd op strikte naleving KDW-normen uiterst onrealistisch is. Er is te weinig naar de waarschuwing geluisterd en als resultaat is er een wetgeving opgesteld die niet uitvoerbaar is, juridisch wankelt en bovendien geen garantie geeft dat de natuurkwaliteit in Natura 2000 gebieden verbetert. En al helemaal geen antwoord geeft op de consequenties van strikte naleving van de KDW-normen: Wie gaat het ex-landbouwlandschap beheren, hoe moet dat vorm krijgen en wie betaalt hiervoor? En hoe zit het straks met de Nederlandse voedselvoorziening; worden we afhankelijk van louter import en overgeleverd aan de willekeur van buitenlandse politiek, omdat voedsel ineens een politiek drukmiddel kan worden?

De RvS zegt dat de KDW een indicator is. Geen maat voor de verslechtering van de natuurkwaliteit

Laat ik even uitleggen wat er precies in het rapport staat en wat PBL eigenlijk adviseert. Tijdens de uitspraak heeft de Raad van State in 2019 niet gezegd dat Nederland de KDW-normen moet naleven, maar zich moet richten op behoud of verbetering van de natuurkwaliteit van de Natura 2000 gebieden en dat er veel meer factoren zijn dan stikstof. Dat stelt de Vogelrichtlijn en Habitatrichtlijn ook, want hierin staat niets over stikstof. De RvS zegt volgens PBL ook dat de KDW een indicator is; een risicowaarde. Geen maat voor de verslechtering van de natuurkwaliteit, tenzij de stikstofdepositie zo veel hoger is dan de KDW. Dan kan dit een aanwijzing zijn dat de natuurkwaliteit ernstig onder druk staat. In feite staat dit precies zo in het PBL-rapport. De KDW is te smal om als basis te dienen voor de beoordeling van natuurkwaliteit. De onderzoekers van het planbureau pleiten dan ook om andere factoren mee te nemen als grondwaterstand, beheer, verkeer, recreatie, temperatuur, weersomstandigheden, aanwezige flora en fauna.

KDW is voor de overheid wat een reddingsboei is voor een drenkeling

Maar nu is er een groot probleem: Om die andere factoren mee te nemen, moeten er wel keiharde gegevens zijn over deze factoren Die zijn eenvoudigweg niet beschikbaar. KDW is op dit moment het enige (wetenschappelijk onderbouwde) instrument dat een indicatie kan geven over de natuurkwaliteit en dit is te weinig voor een echte beoordeling. Zo zijn er geen kaarten van alle gebieden waar de natuurkwaliteit verslechtert, stabiel blijft of verbetert. En als dit al bekend is, is het veelal onbekend waarom het verslechtert of verbetert. Er zijn verder ook nauwelijks gegevens omtrent trends in natuurkwaliteit en kennis van oorzaak-vervolgrelaties; zeg maar oorzaak (stikstof) en vervolg (natuurkwaliteit). In feite betekent dit dat er veel te weinig informatie is om een beoordeling te maken. KDW is voor overheid door het gebrek aan gegevens wat een reddingsboei is voor een drenkeling; zonder die boei verzuipt men zonder ooit land in zicht te hebben gehad.

Dan hebben we bijvoorbeeld de KDW zelf ook nog niet eens nauwkeurig bekeken en hoe betrouwbaar de normen zijn. Wetenschapper Jaap Hanekamp kan hier letterlijk een boek over schrijven en komt binnenkort ook met een kritisch rapport over KDW. Commissie Hordijk gaf in haar advies ook al aan dat op macroniveau Aerius weliswaar voldoet, maar op microniveau onvoldoende nauwkeurig is voor bijvoorbeeld vergunningverlening. De commissie pleit daarom voor meer modellen en metingen. Dat advies lijkt nu ook in de bureaulade te zijn verdwenen.

PBL stelt ook dat de huidige wet geen houvast biedt voor vergunningverlening; er is te veel onduidelijk en voor meerdere uitleggen vatbaar. Juridisch wordt bovendien bij vergunning niet het generieke nationale stikstofplan gepakt, maar het regionale effect op Natura 2000. Met andere woorden, een veehouder kan zich aan de wet houden en toch geen vergunning krijgen of wellicht ook ontnomen worden. Zelfs vrijstelling van vergunningverlening voor de bouw is juridisch nog onzeker. De veehouder moet zich dus wel twee keer bedenken of hij of zij wil investeren in stikstofreductie met zoveel juridische onhoudbaarheid.

Er wordt nauwelijks gebruik gemaakt van de mogelijkheid om de natuurkwaliteit te verbeteren

De onderzoekers van het PBL adviseren daarom dat elk Natura 2000 gebied heel specifiek wordt onderzocht en er gebruikt wordt gemaakt van meerdere factoren om de natuurkwaliteit te beoordelen en te verbeteren. Daarbij moet ook gekeken worden naar herstelmaatregelen en natuurbeheer. Helaas schort het ook hier aan. Er wordt te weinig gebruik gemaakt van de mogelijkheid om de natuurkwaliteit te verbeteren door herstelmaatregelen en vervolgens wordt nauwelijks gekeken of die herstelmaatregelen goed zijn uitgevoerd en effect hebben gehad.

Provincies hebben volgens PBL in 10 procent van hun natuurgebied herstelmaatregelen genomen en dat was het laaghangende fruit voor maatregelen in natte natuur. 10 procent ofwel 45.000 hectare? Dat betekent dat er nog 90 procent aan potentiele oplossingen klaar ligt om de natuurkwaliteit te verbeteren. Dan rijst de vraag ook: Hoe zit het dan met beheersmaatregelen? Hoe controleer je of die effectief en efficiënt zijn uitgevoerd of dat er überhaupt de juist beheersmaatregelen getroffen zijn? Ook hier zijn weinig gegevens over. Kosteneffectieve stikstofaanpak staat of valt volgens PBL met goede gegevens over de achteruitgang van de natuurkwaliteit. Dus er moet eerst een goede inventarisatie van gegevens komen.

Als de stikstofdepositie met 35 procent vermindert, verbetert in 90 procent van de Natura 2000 de natuurkwaliteit

Nederland wil de landbouw handhaven. 95 procent geeft dit aan in een NPO1 radio poll. Dus met die boodschap moet de overheid eigenlijk aan de slag. Als de landbouw moet blijven, zal het stikstofbeleid op de schop moeten. Radicaal. Dat is ook de belangrijkste boodschap voor de protesterende boeren in Den Haag en andere steden. Maar dit betekent niet dat de landbouw nu achterover kan leunen. Het is namelijk wel duidelijk dat er in sommige Natura 2000 gebieden te veel stikstofdepositie is. Zo veel stikstof dat het ook zonder onderzoek en met de schaarse gegevens logisch is dat de natuurkwaliteit onder druk staat. Er blijft dus werk aan de winkel, maar dat zal iedere boer begrijpen.

In tegenstelling tot de Rijksoverheid adviseert het PBL een pragmatische aanpak die vooral gebiedsgericht is. Kijk wat elk natuurgebied nodig heeft en welke maatregelen genomen moeten worden aangaande stikstof. In die pragmatische aanpak stellen de onderzoekers ook dat als de stikstofdepositie met 35 procent vermindert in 90 procent van de Natura 2000 de natuurkwaliteit verbetert (PBL-rapport Tussenrapportage Natuurverkenning 2050). Hier zit wel een aantal voorwaarden aan vast. Voor de intensieve veehouderij is reductie van de stikstofdepositie haalbaar door technische oplossingen en hergebruik van grondstoffen uit de voedingsindustrie. De intensieve veehouderij kan zelfs zero-emissie worden als er meer energie-opwekking plaatsvindt.

Voor de melkveehouderij en akkerbouw ligt het iets anders. Voor een verlaging van de stikstofdepositie van 35 procent is namelijk 50 tot 60 procent reductie nodig in de uitstoot. Dat kan gedeeltelijk door technische oplossingen, maar een melkstal is een open stal en de staloplossingen zijn daardoor beperkt of duur. Dan zijn er mogelijkheden via het voerspoor, mestopslag, mestscheiden en manieren om bij het aanwenden van mest de stikstokuitstoot te reduceren. Daarnaast voorzien de onderzoekers ook dat voor herstelmaatregelen de grondwaterstand in sommige gebieden omhoog moet. Dat het natuurareaal vergroot moet worden om versnippering tegen te gaan en dat en dit is voor de natuurbeheerders er altijd voldoende beheer is. Een natuurgebied in Nederland moet je namelijk beheren anders wordt het altijd bos.

Wat Nederland te doen staat, is een forse PAS op de plaats te maken en opnieuw te beginnen

Wie dus het PBL-rapport goed leest, komt tot een andere conclusie dan wat er in de meeste media staat. De Nederlandse landbouw hoeft helemaal niet te verdwijnen. Dat is absurd en zeer onverstandig. Het beleid moet anders. Pragmatischer en gestoeld op (wetenschappelijke of empirische) gegevens met als onderdeel en niet uitgangspunt, de KDW. Wat Nederland, en vooral de politiek, te doen staat, is dus een forse PAS op de plaats te maken en opnieuw te beginnen.


Over dat PFAS, te gek voor woorden dat Amerikanen denken dat je ernstige milieuovertredingen kunt afkopen met een grijpstuiver. Maar ik heb het idee dat dit komt door 4 kabinetten Rutte

https://nos.nl/artikel/2488766-chemours ... fas-schade

Weet je wat ik raar vind? Dat de boeren moeten verdwijnen en dat er een mestfabriek ondanks de stikstof gewoon mag komen. Schiet mij maar lek.

Rechter zet Tilburg voor het blok in strijd rond mestfabriek: ga je in gesprek over iets wat je überhaupt niet wilt?
TILBURG - De bestuursrechter wil dat alle partijen in de juridische strijd rond de mestfabriek in Tilburg-Noord met elkaar om tafel gaan. Dat stelt de tegenstanders voor een dilemma: met zo’n gesprek accepteren zij eigenlijk dat de installatie er komt.

Erik van Hest 31-08-23, 06:54
Vooral het Tilburgse college zal zich achter de oren krabben na de aansporing van de rechtbank in Den Bosch. Tot nu toe was het standpunt van de gemeente helder: er komt helemáál geen mestverwerker aan de Vloeiveldweg bij stortplaats de Spinder. Uitnodigingen van eigenaar VTTI Bio Energy Tilburg (VBT) om eens te komen kijken bij de bouwwerkzaamheden werden om die reden steeds afgewezen door het college.


Bouw bijna klaar
Want de bouw van de mestvergistingsinstallatie in Tilburg-Noord mag dan zo’n beetje klaar zijn, de gemeente vindt dat de onherroepelijke vergunning die de provincie aan VBT verleende niet deugt. Er zou niet goed gekeken zijn naar de stikstofuitstoot op nabijgelegen natuurgebieden. Ook de Brabantse Milieufederatie, Natuurmonumenten en de wijkraden van Stokhasselt en Heikant-Quirijnstok proberen samen de komst van de bio-energiecentrale tegen te houden. De mogelijke stankoverlast is een grote zorg.

Maar de rechter vreest dat het (ondanks meerdere onderzoeken) lastig wordt om met zekerheid te voorspellen hoe de luchtwassers van de mestverwerker zullen presteren, oftewel, hoeveel stank er straks vrijkomt. Daarom zou het volgens de rechter verstandig zijn als alle partijen nu al om tafel gaan om in ieder geval goede afspraken te maken over protocollen in het geval van geuroverlast.

Bezwaarmakers staan niet te springen
VBT, dat zich inmiddels laat verdedigen door een van de meest prominente advocaten op het gebied van milieu- en bestuursrecht, is graag bereid om het gesprek aan te gaan. Het bedrijf heeft steeds gezegd dat de installatie zo modern wordt dat de geuruitstoot minimaal zal zijn. Ook de provincie staat open voor zo’n gesprek.

Het Tilburgse college moet daar nog over nadenken, zo liet een woordvoerder woensdag weten. De meeste andere bezwaarmakers staan ook bepaald niet te springen om een gesprek. Directeur-bestuurder Femke Dingemans van de Brabantse Milieufederatie wijst naar Helmond, waar omwonenden van een bestaande mestfabriek al jaren klagen over geuroverlast. Gesprekken tussen het bedrijf en de buurt liepen daar op niets uit. ,,Hoewel het daar ging om een bestaande fabriek, willen we niet in dezelfde valkuil lopen”, aldus Dingemans, die desondanks nog geen uitsluitsel geeft. ,,We gaan eerst overleggen.”

Realisme
Harrie Meeuwesen van de wijkraden in Noord lijkt wat meer open te staan voor een gesprek. ,,Kijkend naar wat er nu al is gebouwd, is het niet heel realistisch om te denken dat alles weer verdwijnt. Misschien kunnen we dus beter de vraag stellen hoe we overlast kunnen beperken als de mestfabriek actief wordt.”

De vraag is of zulke gesprekken zin hebben als het Tilburgse college weigert aan te schuiven. In dat geval neemt hoe dan ook de rechter een besluit. Over veertien dagen wil de rechtbank duidelijkheid. Dan wordt er ook gekeken naar het kort geding van de gemeente om de werkzaamheden aan de centrale per direct stil te laten leggen.


https://www.ad.nl/tilburg/rechter-zet-t ... ~acb69c5f/

Maar als de bestuursrechter verder had gekeken had hij de kwestie nog eens in alle rust en stilte overdacht, want een kleine jongen is het niet en wil groeien in Nederland

https://www.vtti.com/vtti-exploring-dev ... therlands/

https://www.vtti.com/

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#531  BerichtGeplaatst: vr sep 01, 2023 11:02 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:26 pm
Berichten: 8291
Berichten: Intopic
Als ze het artikel in Trouw serieus nemen zal Nederland leeggeveegd moeten worden, dan kunnen ze ook Lelystad Airport en de miljoenen woningen die gebouwd moeten worden op hun buik schrijven door de modellen.

Neem onderstaand artikel van Jan Willem Erisman, de nieuwe belangrijkste adviseur van de regering op het gebied van klimaat:

Wordt het adieu auto? ‘Autobezit voor iedereen is straks niet langer vanzelfsprekend’
https://www.ad.nl/binnenland/wordt-het- ... ~a419dbbd/

Autobezit voor iedereen is straks niet langer vanzelfsprekend. Om een volledig klimaatneutraal vervoersysteem op te bouwen in Nederland, moeten veel burgers waarschijnlijk afscheid nemen van hun heilige koe. Dat zegt Jan Willem Erisman, de nieuwe belangrijkste adviseur van de regering op het gebied van klimaat.

,,Doordat elektrisch rijden nu wordt gestimuleerd, lijkt het erop dat we ervan uitgaan dat straks iedereen een elektrische auto zal rijden”, zegt hij. ,,Maar het is de vraag of dat op de lange termijn, met de beperkt beschikbare grondstoffen en kritische materialen, überhaupt kan.”

Niet alleen de beperkte beschikbaarheid van edelmetalen voor batterijen noopt tot een ingrijpende omslag van de manier waarop we ons verplaatsen. Elke benzinewagen inruilen voor een stekkerauto betekent ook ‘doorgaan met hetzelfde systeem’, aldus de voorzitter van de nieuwe Wetenschappelijke Klimaatraad. Voor 2050 is volgens hem een radicale verandering van het systeem nodig.

De raad kan zich voorstellen dat stedelingen in de Randstad veel meer overstappen op gedeeld en openbaar vervoer. Elektrisch rijden blijft mogelijk de beste optie voor het platteland. Het gaat overigens om een langjarige transitie over ruim 25 jaar. ,,Het is niet zo dat mensen morgen hun auto moeten inleveren.”

(...)

Welke keuzes de samenleving ook maakt, de uitstoot zal ook in de landbouw flink omlaag moeten.
,,Wij moeten naar klimaatneutraliteit in 2050. Dat betekent geen menselijke invloed meer op het klimaat. Dat betekent eigenlijk nul komma nul emissie. Dat geldt voor iedere sector.’’



Je zou dan denken dat het een globaal probleem is nu China vanwege grondstoffen op oorlogspad is in de wereld met oorlogen tot gevolg.

Nul komma nul emissie voor iedere sector.....dan kom je weer uit bij een artikel van een bekende van dit forum:

Minder koeien? Halveer het aantal auto's en sluit Schiphol, dan bereik je echt wat
https://www.bndestem.nl/brabant/minder- ... ~a0b23d14/

Halveer de autostapel. Sluit Schiphol. Klinkt ridicuul, niet? Maar dan maak je pas echte slagen. Voor stikstof en klimaat.

We lopen tegen grenzen aan in Nederland. Niet alleen boeren. Wij allemaal. Wat is eigenlijk de oorzaak van het stikstofprobleem? Wij mensen, die met velen zijn. De oorzaak van het klimaatprobleem en biodiversiteitsprobleem is dezelfde.

De mens bestaat voor circa de helft uit kunstmeststikstof. Zonder Haber-Boschproces, waarbij via veel energie stikstof uit de lucht wordt omgezet, zouden we maximaal 3,5 miljard mensen op aarde kunnen voeden.

Nu zijn er 7,7 miljard mensen en dat aantal groeit: mensen die ook nog eens via verbrandingsmotoren NOx en fijnstof uitstoten, leven en consumeren. De gehele wereldbevolking zonder kunstmest voeden gaat niet.

Stikstofplannen buitelen over elkaar heen, waarbij zaken als stikstof los worden gezien van klimaat en biodiversiteit. Terwijl je juist de samenhang tussen dit alles moet zien. Planten die CO2 binden, waardoor je hout laat groeien of koolstof kunt binden aan de bodem. Daarvoor is stikstof nodig. En die komt uit mest.

Alleen groene planten kunnen echt CO2 binden. Is de boer het probleem of de oplossing? Boeren en bosbouwers hebben nogal veel planten en bomen. De natuur ook. Asfalt, distributiedozen en landingsbanen niet.

Ik ben van 1966. Mijn vader is van 1921. De zijne van 1877, diens vader van 1838, zeventien jaar nadat Napoleon overleed. In die twee eeuwen vond de Industriële Revolutie plaats door de fossiele brandstoffen. We kregen welvaart, welzijn, hygiëne en een goede volksgezondheidszorg. We groeiden als mensheid van 1 miljard mensen naar 7,7 miljard. Het aantal Nederlanders klom van 2 naar 17 miljoen.

Toen mijn pa in 1953 zijn rijbewijs haalde, waren er krap 200.000 auto's in ons land. De autostapel is ver-40-voudigd naar bijna 10 miljoen auto's. Dat is vooruitgang. In 1980 stapten er 11 miljoen mensen op Schiphol, in 2019 77 miljoen. Het aantal koeien in 1984 was 2,5 miljoen en nu 1,5 miljoen.

Verre vakanties
We willen veel voor weinig. Verre vakanties voor weinig. Zo ver mogelijk reizen voor een bepaald budget. We willen een hoog loon en als boer een hoge prijs. Maar we willen ook lage kosten. Zo zit de mens biologisch evolutionair in elkaar. Dat is wie we zijn.

We gaan voor de laagste prijs. We gaan naar de Lidl, Jumbo, Action en Amazon, en de middenstanders stoppen ermee. Net zoals boeren stoppen, maar wel groter worden.

De laatste bakker in ons dorp stopte vorig jaar, terwijl er na de oorlog zeven waren. Het aantal boeren liep terug van 400.000 vlak na de oorlog op krap 10 miljoen mensen naar 50.000 nu op 17 miljoen. We zwaaiden 85 procent uit en dat proces van kaalslag is nog niet klaar. Naast biodiversiteitsverlies is er ook sprake van sociaal biodiversiteitsverlies in landelijke gebieden.

Mag iedereen zomaar een auto hebben? Ook al is het een hippe Tesla? Gaat het om bezit of gebruik? Zo'n ding staat de meeste tijd stil en is met heel veel energie geproduceerd. Moeten we alles maar hebben? Van mij mag het. Maar houden we dan rekening met alle consequenties?

We zijn veel meer energie gaan gebruiken met alle uitstoot van dien. We zijn zogenaamd efficiënt met al die techniek door machines en automaten, maar energie-efficiënt zijn we geenszins. In 2015 gebruikte de landbouw zes keer zoveel energie als in 1952, voor dezelfde 'output' volgens boerenwetenschapper Meino Smit.

En dit soort onbalans is er niet alleen in de landbouw, maar in alle sectoren. Het gaat om fysieke, fysische, chemische en biochemische wetmatigheden en natuurwetten. De mensenwensen dienen zich daarnaar te plooien. We zouden ongeveer als Amish moeten gaan leven om onze voetafdruk op deze aarde te compenseren, maar wie wil/kan er nog terug in de tijd?

Evenwicht
De natuur zorgt altijd voor evenwicht, vroeg of laat. Ik vermoed dat de mens dan aan een heel kort eind gaat trekken.

De vraag is vervolgens hoe we gaan landen. Hard of zacht? Want landen zullen we. Hoe langer we wachten, hoe harder de landing. 'Er is geen oorlog of er schiet een soldaat over', zo luidt het gezegde, en dus schat ik in dat er ondanks alles nog wel een plukje mensheid zal resteren.

Zwart scenario
In zo'n zwart scenario de keuze opperen tussen 'koeien en huizen' is het schetsen van een valse tegenstelling. Het halveren van de veestapel is gemakzuchtige, luie politiek. Halveer de autostapel en sluit Schiphol. Dan zet je een hoofdgerecht neer, niet slechts een amuse.

Of toch maar volop verder vliegen dan? Des te sneller grijpt de natuur in.

Piet Hermus is akkerbouwer in Zevenbergschen Hoek


En nu maar afwachten welk hoofdgerecht, of slechts een amuse, die we in de verkiezingstijd krijgen te zien en wie er als Amish wil leven.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#532  BerichtGeplaatst: vr sep 01, 2023 11:06 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:26 pm
Berichten: 8291
Berichten: Intopic
En als Amish leven wil niemand natuurlijk, resultaat ruzie:

Ruzie over krimp Schiphol loopt hoog op, VS dreigt met sancties
https://nos.nl/artikel/2488777-ruzie-ov ... t-sancties

Ruzie met VS
Tegelijk voeren de Verenigde Staten de druk op om voorlopig niets te doen aan het huidige aantal van 500.000 vliegbewegingen op Schiphol. Het Amerikaanse ministerie van Transport dreigt anders de samenwerking tussen Nederlandse en Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen te bemoeilijken, zo citeert De Telegraaf uit een brief die naar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en diverse Kamerleden is gestuurd.

Het onderwerp moet volgens de Amerikanen controversieel worden verklaard nu het kabinet demissionair is. Als vluchten geschrapt worden zou KLM als tegenmaatregel minder toegang kunnen krijgen tot Amerikaanse luchthavens.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bevestigt aan de NOS de ontvangst van de brief uit Washington. "We onderhouden contact en zullen ook een antwoord sturen", zegt een woordvoerder.



Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#533  BerichtGeplaatst: vr sep 01, 2023 11:08 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 35278
Berichten: Intopic
Lies schreef:
Als ze het artikel in Trouw serieus nemen zal Nederland leeggeveegd moeten worden, dan kunnen ze ook Lelystad Airport en de miljoenen woningen die gebouwd moeten worden op hun buik schrijven door de modellen.

Neem onderstaand artikel van Jan Willem Erisman, de nieuwe belangrijkste adviseur van de regering op het gebied van klimaat:

Wordt het adieu auto? ‘Autobezit voor iedereen is straks niet langer vanzelfsprekend’
https://www.ad.nl/binnenland/wordt-het- ... ~a419dbbd/

Autobezit voor iedereen is straks niet langer vanzelfsprekend. Om een volledig klimaatneutraal vervoersysteem op te bouwen in Nederland, moeten veel burgers waarschijnlijk afscheid nemen van hun heilige koe. Dat zegt Jan Willem Erisman, de nieuwe belangrijkste adviseur van de regering op het gebied van klimaat.

,,Doordat elektrisch rijden nu wordt gestimuleerd, lijkt het erop dat we ervan uitgaan dat straks iedereen een elektrische auto zal rijden”, zegt hij. ,,Maar het is de vraag of dat op de lange termijn, met de beperkt beschikbare grondstoffen en kritische materialen, überhaupt kan.”

Niet alleen de beperkte beschikbaarheid van edelmetalen voor batterijen noopt tot een ingrijpende omslag van de manier waarop we ons verplaatsen. Elke benzinewagen inruilen voor een stekkerauto betekent ook ‘doorgaan met hetzelfde systeem’, aldus de voorzitter van de nieuwe Wetenschappelijke Klimaatraad. Voor 2050 is volgens hem een radicale verandering van het systeem nodig.

De raad kan zich voorstellen dat stedelingen in de Randstad veel meer overstappen op gedeeld en openbaar vervoer. Elektrisch rijden blijft mogelijk de beste optie voor het platteland. Het gaat overigens om een langjarige transitie over ruim 25 jaar. ,,Het is niet zo dat mensen morgen hun auto moeten inleveren.”

(...)

Welke keuzes de samenleving ook maakt, de uitstoot zal ook in de landbouw flink omlaag moeten.
,,Wij moeten naar klimaatneutraliteit in 2050. Dat betekent geen menselijke invloed meer op het klimaat. Dat betekent eigenlijk nul komma nul emissie. Dat geldt voor iedere sector.’’



Je zou dan denken dat het een globaal probleem is nu China vanwege grondstoffen op oorlogspad is in de wereld met oorlogen tot gevolg.

Nul komma nul emissie voor iedere sector.....dan kom je weer uit bij een artikel van een bekende van dit forum:

Minder koeien? Halveer het aantal auto's en sluit Schiphol, dan bereik je echt wat
https://www.bndestem.nl/brabant/minder- ... ~a0b23d14/

Halveer de autostapel. Sluit Schiphol. Klinkt ridicuul, niet? Maar dan maak je pas echte slagen. Voor stikstof en klimaat.

We lopen tegen grenzen aan in Nederland. Niet alleen boeren. Wij allemaal. Wat is eigenlijk de oorzaak van het stikstofprobleem? Wij mensen, die met velen zijn. De oorzaak van het klimaatprobleem en biodiversiteitsprobleem is dezelfde.

De mens bestaat voor circa de helft uit kunstmeststikstof. Zonder Haber-Boschproces, waarbij via veel energie stikstof uit de lucht wordt omgezet, zouden we maximaal 3,5 miljard mensen op aarde kunnen voeden.

Nu zijn er 7,7 miljard mensen en dat aantal groeit: mensen die ook nog eens via verbrandingsmotoren NOx en fijnstof uitstoten, leven en consumeren. De gehele wereldbevolking zonder kunstmest voeden gaat niet.

Stikstofplannen buitelen over elkaar heen, waarbij zaken als stikstof los worden gezien van klimaat en biodiversiteit. Terwijl je juist de samenhang tussen dit alles moet zien. Planten die CO2 binden, waardoor je hout laat groeien of koolstof kunt binden aan de bodem. Daarvoor is stikstof nodig. En die komt uit mest.

Alleen groene planten kunnen echt CO2 binden. Is de boer het probleem of de oplossing? Boeren en bosbouwers hebben nogal veel planten en bomen. De natuur ook. Asfalt, distributiedozen en landingsbanen niet.

Ik ben van 1966. Mijn vader is van 1921. De zijne van 1877, diens vader van 1838, zeventien jaar nadat Napoleon overleed. In die twee eeuwen vond de Industriële Revolutie plaats door de fossiele brandstoffen. We kregen welvaart, welzijn, hygiëne en een goede volksgezondheidszorg. We groeiden als mensheid van 1 miljard mensen naar 7,7 miljard. Het aantal Nederlanders klom van 2 naar 17 miljoen.

Toen mijn pa in 1953 zijn rijbewijs haalde, waren er krap 200.000 auto's in ons land. De autostapel is ver-40-voudigd naar bijna 10 miljoen auto's. Dat is vooruitgang. In 1980 stapten er 11 miljoen mensen op Schiphol, in 2019 77 miljoen. Het aantal koeien in 1984 was 2,5 miljoen en nu 1,5 miljoen.

Verre vakanties
We willen veel voor weinig. Verre vakanties voor weinig. Zo ver mogelijk reizen voor een bepaald budget. We willen een hoog loon en als boer een hoge prijs. Maar we willen ook lage kosten. Zo zit de mens biologisch evolutionair in elkaar. Dat is wie we zijn.

We gaan voor de laagste prijs. We gaan naar de Lidl, Jumbo, Action en Amazon, en de middenstanders stoppen ermee. Net zoals boeren stoppen, maar wel groter worden.

De laatste bakker in ons dorp stopte vorig jaar, terwijl er na de oorlog zeven waren. Het aantal boeren liep terug van 400.000 vlak na de oorlog op krap 10 miljoen mensen naar 50.000 nu op 17 miljoen. We zwaaiden 85 procent uit en dat proces van kaalslag is nog niet klaar. Naast biodiversiteitsverlies is er ook sprake van sociaal biodiversiteitsverlies in landelijke gebieden.

Mag iedereen zomaar een auto hebben? Ook al is het een hippe Tesla? Gaat het om bezit of gebruik? Zo'n ding staat de meeste tijd stil en is met heel veel energie geproduceerd. Moeten we alles maar hebben? Van mij mag het. Maar houden we dan rekening met alle consequenties?

We zijn veel meer energie gaan gebruiken met alle uitstoot van dien. We zijn zogenaamd efficiënt met al die techniek door machines en automaten, maar energie-efficiënt zijn we geenszins. In 2015 gebruikte de landbouw zes keer zoveel energie als in 1952, voor dezelfde 'output' volgens boerenwetenschapper Meino Smit.

En dit soort onbalans is er niet alleen in de landbouw, maar in alle sectoren. Het gaat om fysieke, fysische, chemische en biochemische wetmatigheden en natuurwetten. De mensenwensen dienen zich daarnaar te plooien. We zouden ongeveer als Amish moeten gaan leven om onze voetafdruk op deze aarde te compenseren, maar wie wil/kan er nog terug in de tijd?

Evenwicht
De natuur zorgt altijd voor evenwicht, vroeg of laat. Ik vermoed dat de mens dan aan een heel kort eind gaat trekken.

De vraag is vervolgens hoe we gaan landen. Hard of zacht? Want landen zullen we. Hoe langer we wachten, hoe harder de landing. 'Er is geen oorlog of er schiet een soldaat over', zo luidt het gezegde, en dus schat ik in dat er ondanks alles nog wel een plukje mensheid zal resteren.

Zwart scenario
In zo'n zwart scenario de keuze opperen tussen 'koeien en huizen' is het schetsen van een valse tegenstelling. Het halveren van de veestapel is gemakzuchtige, luie politiek. Halveer de autostapel en sluit Schiphol. Dan zet je een hoofdgerecht neer, niet slechts een amuse.

Of toch maar volop verder vliegen dan? Des te sneller grijpt de natuur in.

Piet Hermus is akkerbouwer in Zevenbergschen Hoek


En nu maar afwachten welk hoofdgerecht, of slechts een amuse, die we in de verkiezingstijd krijgen te zien en wie er als Amish wil leven.
De partij die de burger dwingt om afstand te doen van de auto - de vervuilende auto gaat vervolgens naar de Oostelijke EU-lidstaten om daar nog jarenlang rond te rijden - pleegt zelfmoord. :wink:

En als het wel lukt zijn er nog andere problemen:

A. geldverslaving kabinet
B. OV wordt veel te duur en geen mensen voor het OV. Dus wat is dan het alternatief? En toen werd het stil.

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#534  BerichtGeplaatst: zo sep 03, 2023 11:15 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 13192
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Het is volslagen idioot te denken dat je op een overbevolkte postzegel, pixels als natuurgebied kunt vrijwaren van teveel stikstof!

Ik voel steeds meer voor een referendum na een brede maatschappelijke discussie.
Wat willen we nu eigenlijk met Nederland. Ongerepte natuur of een leefgebied voor mensen?


Een maatschappelijk discussie lost het probleem niet op.
Juist de technologische ontwikkelingen in de wetenschap helpen meer voor oplossingen

Australische onderzoekers hebben een manier gevonden om groene waterstof veel efficiënter te produceren dan tot nu toe mogelijk werd geacht.

Wetenschappers van het Australische agentschap CSIRO (een soort TNO) hebben een technologie bedacht waarmee waterstof met 30 procent meer efficiëntie kan worden geproduceerd. Ze maken gebruik van restwarmte uit de industrie en passen materialen in de elektrolyser (een machine waarin waterstof wordt gesplitst van zuurstof) op een slimme manier toe.

Groene waterstof speelt een sleutelrol in de transitie naar een klimaatneutraal energiesysteem, maar is vooralsnog een veel duurdere energiebron dan olie of aardgas. Waterstof is vooral belangrijk voor de verduurzaming van de industrie, de chemiesector en het zware transport; die kunnen niet met (groene) elektriciteit worden aangedreven.

Waterstof zal ook nodig zijn om elektriciteit op te wekken op momenten waarop windmolens en zonnepanelen te weinig energie leveren. Conventionele centrales springen dan bij, maar in de toekomst zullen die niet op aardgas, maar op waterstof draaien.


https://www.trouw.nl/duurzaamheid-econo ... ~be8f7729/


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#535  BerichtGeplaatst: ma sep 04, 2023 7:40 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 70400
Berichten: Intopic
Hume schreef:
Raya schreef:
Het is volslagen idioot te denken dat je op een overbevolkte postzegel, pixels als natuurgebied kunt vrijwaren van teveel stikstof!

Ik voel steeds meer voor een referendum na een brede maatschappelijke discussie.
Wat willen we nu eigenlijk met Nederland. Ongerepte natuur of een leefgebied voor mensen?


Een maatschappelijk discussie lost het probleem niet op.
Juist de technologische ontwikkelingen in de wetenschap helpen meer voor oplossingen

Australische onderzoekers hebben een manier gevonden om groene waterstof veel efficiënter te produceren dan tot nu toe mogelijk werd geacht.

Wetenschappers van het Australische agentschap CSIRO (een soort TNO) hebben een technologie bedacht waarmee waterstof met 30 procent meer efficiëntie kan worden geproduceerd. Ze maken gebruik van restwarmte uit de industrie en passen materialen in de elektrolyser (een machine waarin waterstof wordt gesplitst van zuurstof) op een slimme manier toe.

Groene waterstof speelt een sleutelrol in de transitie naar een klimaatneutraal energiesysteem, maar is vooralsnog een veel duurdere energiebron dan olie of aardgas. Waterstof is vooral belangrijk voor de verduurzaming van de industrie, de chemiesector en het zware transport; die kunnen niet met (groene) elektriciteit worden aangedreven.

Waterstof zal ook nodig zijn om elektriciteit op te wekken op momenten waarop windmolens en zonnepanelen te weinig energie leveren. Conventionele centrales springen dan bij, maar in de toekomst zullen die niet op aardgas, maar op waterstof draaien.


https://www.trouw.nl/duurzaamheid-econo ... ~be8f7729/


Restwarmte wordt hier zeer rendabel als nieuw aan burgers verkocht op basis van de aardgasprijs als stadsverwarming.

_________________
"En Adam sleug Eva met ne sükkerbiete veur de kont, holadié, holadió
Maar dat gef allemaal niks want wie hoalt van mekaar, holadié, ladió"


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#536  BerichtGeplaatst: ma sep 04, 2023 1:03 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 35278
Berichten: Intopic
Lies schreef:
En als Amish leven wil niemand natuurlijk, resultaat ruzie:

Ruzie over krimp Schiphol loopt hoog op, VS dreigt met sancties
https://nos.nl/artikel/2488777-ruzie-ov ... t-sancties

Ruzie met VS
Tegelijk voeren de Verenigde Staten de druk op om voorlopig niets te doen aan het huidige aantal van 500.000 vliegbewegingen op Schiphol. Het Amerikaanse ministerie van Transport dreigt anders de samenwerking tussen Nederlandse en Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen te bemoeilijken, zo citeert De Telegraaf uit een brief die naar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en diverse Kamerleden is gestuurd.

Het onderwerp moet volgens de Amerikanen controversieel worden verklaard nu het kabinet demissionair is. Als vluchten geschrapt worden zou KLM als tegenmaatregel minder toegang kunnen krijgen tot Amerikaanse luchthavens.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bevestigt aan de NOS de ontvangst van de brief uit Washington. "We onderhouden contact en zullen ook een antwoord sturen", zegt een woordvoerder.


Ik zou de ambassadeur van de VS naar huis sturen. Amerika moet niet bemoeien met interne aangelegenheden. Daarnaast is er een ander probleem dat de VS ook heeft: te weinig grond en onderhoudspersoneel. Het zou wel prettig zijn als de VS betere controles uitvoert op haar vliegtuigen qua onderhoud en ouderdom.

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 536 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 23, 24, 25, 26, 27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], ejpd, Google [Bot], Hume, Majestic-12 [Bot] en 71 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling