Julien Sorel schreef:
Ik geef aan dat ik de historische beoordeling van de nationalisten in Oekraïne niet correct acht, zoals sommigen in Nederland Piet Hein en De Ruyter ook verkeerd beoordelen. Belangrijker dan die historische vertekening acht ik de opvattingen die deze nationalisten nu huldigen over nazisme en Holocaust. Ze vereren Bandera als een nationalist en als iemand die streed voor een onafhankelijk Oekraïne, niet als een nazi en Jodenvervolger. Het zijn ook geen antisemieten, zoals Baedeker zelf aangaf, dus het predikaat nazi's kan ook daarom niet kloppen. Ik snap dat Baedeker geen behoefte heeft aan enige nuance in de beoordeling van dit verschijnsel. Hij verkiest het leugenachtige narratief van Putin te volgen.
Nee, de Holocaust is niet vergelijkbaar met iets wat Piet Hein en De Ruyter deden. Holocaustontkenning.
Dat men in Kiev tegenwoordig de massamoordenaars vereert omdat het nationalisten waren, is hetzelfde als Hitler vereren voor de autobanen: Holocaustontkenning.
Het is ook geen historische beoordeling, maar in het Kiev van nu staatsideologie. Beginnen over de rol van Bandera en vrienden in de Holocaust is er zelfs bij wet verboden.
Juul hangt deze lijn aan. Dat Bandera en vrienden nazi's waren, en massamoordenaars van de Holocaust, dat ontkent Juul nog steeds. Dat je een staat hebt met als ideologie het vereren van de massamoordenaars van de Holocaust vindt hij acceptabel.
Ik heb genoeg *kuch* nuances gehoord. Juul is een vieze, vuile Holocaustontkenner.
Baedeker begint hysterische te schelden, mogelijk omdat hij in deze discussie lastig een teen aan de grond kan krijgen. Naar mijn gevoel zijn de argumenten wel gewisseld.