Ik maak het nog maar even expliciet, voordat de juichaapjes van Bandera verwarring zaaien:
• Bijna 70% van de wereldbevolking leeft in landen die neutraal zijn of naar Rusland neigen.
• Een groeiend aantal landen kiest sinds maart 2022 de zijde van Rusland.
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
Julien Sorel schreef:
baedeker schreef:
Ook weer niet waar.
the number of countries actively condemning Russia has fallen from 131 to 122
The number of neutral countries has risen from 32 to 35
countries that lean towards Russia, whose number has increased from 29 to 35
De conclusie lijkt te moeten zijn dat Lavrov z'n vak verstaat.
Maar in de bubbel mag die constatering niet, en zal men er ook geen lessen uit trekken.
Iedere oorlog is afschuwelijk. Maar het blijft onduidelijk waarom je gerustgesteld wordt dat NAVO landen zelf grossieren in afschuwelijke oorlogen, en daar dan bij een ander de trom over roeren.
Je hebt een zwak verhaal.
Die 5,5% ontleen ik nota bene aan de grafiek die je zelf afdrukte.
Juul gaat de discussie aan met een grafiek in de hand, terwijl ik
het onderliggend artikel heb.

Julien Sorel schreef:
Je zit jezelf rijk te rekenen vanuit je heftige verlangen dat de oorlog zich nog ten gunste van Putin zal gaan ontwikkelen met het gegeven dat een aantal (arme) landen zich niet kunnen permitteren de economische relatie met Rusland op te blazen. Dat impliceert geen politieke steun, en zeker geen steun aan deze oorlog, maar een angstvallig aan de zijlijn blijven staan in de hoop dat als de oorlog afgelopen is ze niet op het verkeerde paard blijken te hebben gewed.
Zoals altijd ben ik op zoek naar de realiteit, en naar de lessen die we eruit kunnen trekken. Jij komt met fabeltjes van het NAVO visie songfestival, hitst op tot oorlog, en stampvoet over hoe afschuwelijk deze oorlog is, als nuttige idioot van een gremium dat zelf veel erger doet. Zo ga je toch nooit een oorlog winnen?
Er is een aantal redenen waarom de diplomatie van Lavrov succesvol is. Een daarvan is dat Rusland tevreden is met handel drijven met neutrale landen, terwijl de NAVO onder het motto '
You are either with us, or against us' landen probeert te dwingen om mee te doen aan hun afschuwelijke oorlogen. Ik denk dat het eerste model meer toekomst heeft.
Je babbelt weer alle kanten op. Ik wijs op het keiharde gegeven dat de smerige oorlog die door de schurkenstaat van Putin wordt gevoerd slechts door vier schurkenstaten wordt gesteund.
Dat jij de belachelijke leugenaar Lavrov beschouwt als een groot staatsman is jouw probleem.