Julien Sorel schreef:
Mogelijk las Baedeker het artikel en wil hij een volgende zeperd voorkomen.
Nee, hoge kans dat Juul weer zit te jokkebrokken over zijn bron
... die overigens achter slotje zit en ik niet gelezen heb
... wat er ook niet toe doet, want mijn bron is beter:
Nee, de Iran deal verhinderde de Iraanse atoombom niet:
the JCPOA provided the regime with a clear path to nuclear weapons and the ability to acquire the necessary infrastructure. The agreement effectively enabled Iran to become an internationally recognized and legitimate nuclear-threshold state. Door de deal kregen de ayatollahs bovendien bakken met geld om de regio in vuur en vlam te zetten, en dat hebben ze gedaan. Trump heeft dat gelukkig stopgezet.
Er wordt nu twee jaar onderhandeld over een nieuwe deal aangaande atoomwapens, en dat is niet een terugkeer naar de oude JCPOA, maar een deal die wel afdoende garanties biedt. Dat er geen voortgang wordt geboekt, heeft weer te maken met de zich aftekenende bondgenootschap Iran - Rusland - China, die komt door de kruistocht van het Westen in Oekraïne en de splitsing van de wereld tussen het Westen en de andere driekwart van de wereld. Het positieve scenario hangt op een
joint plan with Israel and other Middle Eastern allies to push Iran to embrace a new and completely comprehensive agreement, maar zie dat maar gedaan te krijgen wanneer die
other Middle Eastern allies inmiddels in de andere club zitten.
De situatie kan bijgeschreven worden op de rekening voor de weigering om een compromis te sluiten met Rusland, en de misrekening van de economische oorlog van het Westen. Met een beetje dom lachen of Trump maar weer de schuld geven, schieten we in ieder geval niks op.
Ik ga het deze keer Baedeker niet zo moeilijk maken. Dit artikel kan hem wat inzicht geven maar waarschijnlijk heeft zich opnieuw vastgebeten in een onhoudbaar standpunt.